شهردار مشهد مقدس: در راستای سامان‌دهی «کال زرکش» ۴ پروژه در حال اجراست آمادگی هتل های مشهد جهت استقبال از زائران دهه ولایت | افزایش قیمت نخواهیم داشت حفظ مشارکت شهروندان در نگهداری فضای سبز شهری مشهد کارگر فرودگاه مشهد کیف پول ۷۰۰ میلیونی را به صاحبش برگرداند خدمت‌رسانی ۳۸۰۰ دستگاه تاکسی در روزهای عرفه و عید سعید قربان در مشهد ایستگاه شریعتی مترو مشهد میزبان «مترو گالری» ۱۱ هزار سفر با دوچرخه‌های بایدو در یک هفته گذشته ترافیک سنگین در معابر بزرگراهی مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای هفت منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) سیاحی که عکاسی را به جواهر تبدیل کرد ساکنان محله حرعاملی مشهد خواستار قلع ساختمان کج شدند+تصویر آمادگی مشهد برای همکاری با سازمان شانگهای در حوزه دیپلماسی شهری زمان اتمام پروژه سامان‌دهی کال و تعریض پل زرکش مشهد اعلام شد مشهدالرضا (ع)؛ مهیای جشن‌های ولایت | گل‌آرایی و نورپردازی شهر مشهد ویژه دهه «ولایت و امامت» مجموعه آبی شهید قربانی معیار خدمت در مناطق کم‌برخوردار مشهد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران با شهردار مشهد مقدس دیدار کرد استقرار آتش‌نشانان در خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا (ع) همزمان با روز عرفه و عید قربان شهروند خبرنگار | درخواست افزایش تعداد صندلی بانوان در برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ فاز یک خط سه متروی مشهد امسال به بهره‌برداری می‌رسد شهردار مشهد مقدس خبر داد: انتشار ۶ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با عاملیت بانک شهر اعمال‌قانون ۱۵۳۶ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۲۶ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته

  • کد خبر: ۲۲۶۸۰۸
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته
در این گزارش به مرکز پاسخگویی تلفن ۱۲۵ آتش نشانی مشهد رفتیم و با تماس‌های عجیب و غریب، مزاحمی و بعضاً غیر مرتبط شهروندان مواجه شدیم!

به گزارش شهرآرانیوز، طبق آمار روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی مشهد، در دو هفته ابتدایی اردیبهشت از مجموع ۲۳ هزار و ۱۰۶ تماس با تلفن ۱۲۵ (مرکز فرماندهی آتش‌نشانی مشهد) ۱۷هزار و ۲۳۳ مورد معادل ۷۶ درصد تماس‌ها، مزاحمی و غیرمرتبط بوده؛ یعنی به طور متوسط بیش از هزار و ۲۳۰ تماس مزاحمی در ۲۴ ساعت!

رئیس مرکز فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در این باره می‌گوید: بحث مزاحمت‌های تلفنی مهم‌ترین چالش حوزه کاری ماست به طوری که از حدود هزار و ۷۰۰ تماس روزانه، تقریباً هزار تماس مرتبط با سازمان آتش‌نشانی نیست یا مزاحمی است.

سرآتشیار دانیال احمدی اضافه می‌کند: مزاحمت‌ها به دو شکل است؛ یا مزاحمت‌هایی که منجر به اعزام ناوگان یا خودرو آتش‌نشانی می‌شود که البته تعداد آن کم است یا مزاحمت‌هایی که وقت و انرژی همکارانم را در مرکز می‌گیرد.

به گفته وی، به طور متوسط در طول سال ۷۰درصد تماس‌هایی که با سامانه تلفنی ۱۲۵ برقرار می‌شود، مزاحمی و غیرمرتبط بوده که از این میزان ۳۰درصد تماس‌ها مزاحمی و ۴۰ درصد غیرمرتبط است. 

الو، ۱۲۵؟ لطفاً بروید اجاق گاز ما را خاموش کنید

احمدی توضیح می‌دهد: در برخی مواقع شهروندان به خاطر مشکلی که با آن مواجه می‌شوند، به جای تماس با ارگان مربوط، تلفن ۱۲۵ را می‌گیرند؛ به عنوان مثال هنگام بارندگی که برق چاه موتور‌ها قطع می‌شود هم با ما تماس می‌گیرند؛ حتی یک بار خانمی تماس گرفت و گفت کلید در واحد مسکونی همراهش نیست و از همکاران ما خواست به داخل منزلش بروند و اجاق را خاموش کنند تا غذایش نسوزد.

رئیس مرکز فرماندهی آتش‌نشانی مشهد می‌گوید: تماس‌های منجر به مأموریت، دامنه گسترده‌ای دارد؛ از حریق خودرو و منزل تا گیر کردن حلقه انگشتری یا محبوس شدن داخل خانه و خودرو؛ اما بیشتر تماس‌های غیرمرتبط مربوط به سایر ارگان‌های امدادی و خدماتی است.

سرآتشیار احمدی با بیان اینکه در هر شیفت کاری۲۴ساعته ۱۱نیرو در این مرکز پاسخگوی تلفن‌های شهروندان هستند، می‌افزاید: وقتی شهروندان تماس می‌گیرند، همکارانم پاسخ‌گویی را انجام می‌دهند. چنانچه حریق و حادثه باشد، به نزدیک‌ترین ایستگاه از ایستگاه‌های پنجاه‌وشش‌گانه آتش‌نشانی اعلام و منجر به عملیات می‌شود؛ به طور میانگین روزانه از حدود هزار و ۷۰۰ تماس شهروندی، ۱۰۰ اعزام عملیاتی داریم. 

به هواپیما‌ها بگویید اینجا پرواز نکنند!

«الو، ۱۲۵؟ به هواپیما‌ها بگویید ساعت ۱۰ شب به بعد از آسمان محله ما پرواز نکنند!» این حکایت یکی از تماس‌هایی است که روزانه با مرکز فرماندهی آتش‌نشانی مشهد گرفته می‌شود.

قصه‌های آتشیار موسی‌الرضا مؤمنی‌نژاد که پس از ۱۷ سال کار در این مرکز، امروز فرمانده شیفت مرکز فرماندهی آتش‌نشانی است، حکایت از ناآگاهی شهروندان دارد.

وی می‌گوید: تماس‌هایی که ما داریم، دامنه گسترده‌ای دارد. از اعلام حادثه مزاحمی و اشتباهی از طرف کودکان و بزرگسالان تا تماس‌های پیرمرد‌ها و پیرزن‌ها. چند روز پیش خانمی با ما تماس گرفته بود و اصرار می‌کرد برایش خودرو بفرستیم و فکر می‌کرد شماره آژانس و تاکسی تلفنی را گرفته است! خانم مسن دیگری تماس گرفت و از ما خواست هماهنگی لازم را انجام دهیم تا ساعت ۱۰ شب به بعد هواپیما از محله‌شان رد نشود، چون وضعیت خوابش به هم می‌ریزد.

فرمانده شیفت مرکز فرماندهی آتش‌نشانی ادامه می‌دهد: اینگونه درخواست‌های غیرمرتبط زیاد است. در یکی از موارد مزاحمی، دختری تماس گرفت و اعلام کرد منزل همسایه دچار حریق شده است. با تجربه‌ای که در این سال‌های کار در مرکز فرماندهی داشتم، حدس زدم این خبر دروغ است و با چند سؤالی که پرسیدم، این شخص متوجه شد دستش برای ما رو شده و تلفن را قطع کرد. در نهایت او را توجیه کردیم که نباید این کار را انجام دهد. 

مؤمنی نژاد و همکارانش، اما فقط پاسخگوی تماس‌های شهروندی نیستند. او توضیح می‌دهد: ما غیر از پاسخ‌گویی به تماس‌های‌های شهروندی، یک بیسیم بحران یا سلامت هم داریم که با ارگان‌های مختلف اعم از شرکت‌های آب و گاز، سپاه، قطار شهری، شهرداری، پلیس و... اگر لازم باشد عملیاتی را به طور هماهنگ اعلام کنیم، از طریق این بیسیم با هم در ارتباط هستیم.

درصد بالای تماس‌های مزاحمی و غیرمرتبط با آتش‌نشانی موضوعی است که رفع آن سه ضلع مهم دارد؛ عده‌ای از این افراد مبتلا به اختلالات روانی هستند و باید سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی برای شناسایی و درمان آنها اقدام کنند، عده‌ای بدون داشتن مشکل و یا اختلال جدی روانی، ممکن است این اقدام را انجام دهند که این موضوع نیز به عنوان یک آسیب اجتماعی یا حتی بزه، برخورد قاطع و جدی دستگاه قضایی را برای اعمال مجازات‌های بازدارنده می‌طلبد و البته گروه سوم افرادی هستند که به دلیل ناآگاهی از سایر شماره‌های تلفن اضطراری یا ناآشنایی با وظایف آتش‌نشانی تماس می‌گیرند که در این مورد نیز لازم است از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

منبع: قدس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->